Az év első hónapjaiban a Nemzeti Hírközlési Hatóság mobilpiaci havi jelentéseiből az tűnik ki, hogy a hazai mobil-előfizetések száma és így a penetráció csökken, úgy tűnhet, hogy a vártnál nagyobb az ügyfélszám visszaesése. Valóban így van-e?
___ Aktív SIM-kártyák kontra forgalmazó SIM-kártyák - melyik mit takar?
Mi a különbség a két mutató között?
Az aktív előfizetések azokat a SIM-kártyákat is tartalmazzák, amelyeket az ügyfelek egy ideje (3 hónapja) már nem használnak, és bár hívhatók, valójában használaton kívül vannak. Ezeknél a SIM-kártyáknál sem indított vagy fogadott hívás, sem sms, mms vagy egyéb forgalom nincs. Ezek a szolgáltatók előfizetői számán belül az inaktív kártyák. Arányuk szolgáltatónként jelentősen eltérhet.
A piaci folyamatokat jobban és bizonyosabban mutató részesedést a forgalmazó SIM-kártyák alapján lehet kiszámítani. Ez mutatja meg, hogy a valóban az ügyfelek által használt SIM-ek alapján mely szolgáltatónak milyen a részesedése a piacon.
A mobilpiacon zajló verseny éles, a piac gyakorlatilag telített. Sok ügyfél 2-3 SIM kártyát is használ. Az erős piaci versenyben a szolgáltatók számos marketingeszközt bevetnek, új, még kedvezőbb díjcsomagokat, új szolgáltatások vezetnek be, illetve számos akcióval igyekeznek új előfizetőket meggyőzni. Ennek egyik eszköze a promóciós SIM kártyák alkalmazása. Ezen kedvezményes vagy díjmentes SIM-ek lehetővé teszik a kipróbálást. Egyértelműnek tűnik, hogy a promóciós SIM-ek a vártnál kisebb számban váltak állandó kártyává, az ügyfelek kötődése kisebb a tervezettnél. Így az inaktív kártyák jelentősebb számban szűntek meg, és a sok esetben második, harmadik kártyaként megtartott promóciós SIM-ek jelentős számban szűntek meg.
Az első negyedévben éppen ezért a penetráció csökkent Magyarországon a 2008. év végi szinthez képest, elsősorban az inaktív ügyfelek számának csökkenése, valamint a dupla és tripla SIM-kártyák lemondása következtében.