André Kertésznek soha nem volt a munkássága egészét átfogó, annak valós arányait és hangsúlyait feltáró retrospektív kiállítása. A Jeu de Paume-ban 2010 szeptemberében nyílt, s onnan további két helyszínen bemutatott tárlat, melyet a Magyar Nemzeti Múzeum is fogad majd, ezt a hiányosságot szándékozik pótolni.
Kertész (Budapest, 1894 - New York, 1985) fotográfusi tevékenysége több, mint fél évszázadot ölel fel, s egyike azoknak a külföldre származott magyar mestereknek, akiknek nevét minden, fotográfiát kedvelő a XX. század legmeghatározóbb egyéniségei között tart számon.
A művész fotográfussá formálódásának első évei Magyarországhoz - Szigetbecséhez, a dunai tájhoz - kötődnek. Első felvételét 1912-ben készítette, majd az első világháború alatt a megszokott heroikus ábrázolósától eltérő, művészi képekben örökítette meg a katonaélet mindennapjait.
1925-ben érkezett Párizsba, hogy választott hivatásának, a fotográfiának éljen. A francia fővárosban azonnal a Montparnasse pezsgő művészvilágába került. Tehetsége hamar nyilvánvalóvá vált, s két év múlva már kiállítása nyílt az Au Sacre du Printemps galériában. 1933-ban elkészült híres Torzulások című sorozata, majd 1934-ben megjelent első, a Szajna partján, parkokban, utcákon tett kóborlásai során keletkezett, a párizsi mindennapokat megörökítő képekből összeállított albuma, a Paris vu par André Kertész (Párizs, André Kertész szemével). A kor legjelentősebb illusztrált magazinjaiban, köztük a VU-ben jelentek meg fényképei.
1936-ban az egyik legnagyobb hírügynökséggel, a Keystone-nal kötött szerződése New Yorkba szólította, de az együttműködés rövidnek bizonyult, s helyette Kertész olyan tekintélyes folyóiratoknak kezdett dolgozni, mint a House and Garden, a Harper's Bazaar és a Vogue. 1944-ben kapta meg az amerikai állampolgárságot. 1949-tól belsőépítészeti fényképezéssel foglalkozott. A Museum of Modern Art 1964-ben rendezett kiállítást a két éve visszavonult Kertész műveiből, amit további tárlatok követtek Tokióban, Stockholmban, Budapesten, Londonban, Párizsban stb. Az 1970-es évek közepétől a New York-i lakásának ablakából feltáruló látvány kötötte le művészi érdeklődését, és színes polaroid sorozatot szentelt felesége emlékének. Washington Square-i otthonában hunyt el 1985-ben.
A most elindított, és a www.mnm.hu/andrekertesz címen elérhető oldal folyamatosan bővülve mutatja majd be a magyar származású fotós munkásságát, a kiállítás eddigi állomását, és a tárlat igencsak gazdag anyagát, amelyek legtöbbjét a magyar közönség eddig még sosem láthatta.
A 250 művet, fotókat és újságokat bemutató vándorkiállítás mintegy 1000 négyzetméteren, 2011. szeptember 29-től lesz látogatható a Magyar Nemzeti Múzeum József nádor termeiben.